دوشنبه, 1 مهر 1398
  • EN
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۲/۰۹ 
  • تعداد بازدید : 948
سلطانپور در نشست تخصصی خلیج فارس خبر داد:
درآمد یك میلیون دلاری از فروش 234000 چارت دریایی/ انتشار 5 چارت دریایی در آستانه گرامیداشت روز ملی خلیج فارس
دکتر علی سلطانپور در نشست تخصصی خلیج فارس خبر داد: از سال 2015 تا پایان 2018 ، حدود 234000 چارت در دنیا از چارت های سازمان به دریانوردها فروخته شده است که جمع درآمد ارزی آن برای کشور بالغ بر 1 میلیون دلار بود و این در حالی است که پیش از این، همین هزینه برای خرید سرویس های هیدروگرافی به انگلستان پرداخت می شد.

دکتر علی سلطانپور در نشست تخصصی خلیج فارس خبر داد: از سال 2015 تا پایان 2018 ، حدود 234000 چارت در دنیا از چارت های سازمان به دریانوردها فروخته شده است که جمع درآمد ارزی آن برای کشور بالغ بر 1 میلیون دلار بود و این در حالی است که پیش از این، همین هزینه برای خرید سرویس های هیدروگرافی به  انگلستان پرداخت می شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور، مدیر آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه برداری کشور گفت: حاکمیت بر دریا همواره مورد تأکید مسئولین عالی رتبه کشور بوده است، ولی آنچه اتفاق می افتد کم توجهی به این موضوع است که علت آن هم شاید به این دلیل است که بر خلاف کشورهای پیشرفته دنیا، بافت جمعیتی قابل توجهی در مجاورت سواحل کشور دیده نمی شود. زیرا 72 درصد مساحت دنیا با آب پوشیده شده است و در واقع کره زمین، یک کره آبی است نه کره خاکی! در همین راستا اگر کشوری توانسته در دنیا توسعه و سلطه پیدا کند، به دلیل شناسایی صحیح آبها است. این مهم در مورد کشورهایی مثل پرتغال، اسپانیا و به خصوص انگلیس که بیشترین نقشه های دریایی را تولید می کنند، کاملا مشهود است.

وی افزود: بنابراین برای توسعه  باید از این مواهب استفاده شود که لازمه اش، انجام فعالیت های تخصصی بیشتر و تخصیص بودجه واعتبار بیشتر در این بخش است. برای کشوری مثل ایران که با سواحل طولانی به آبهای زیادی در شمال و جنوب کشور دسترسی دارد، میزان فعالیت های دریایی خیلی کم است. شناورهای تحقیقاتی محدودی در کشور وجود دارندکه در بستر دریاها مشغول اند. ضمن اینکه همه آنها با کمبود بودجه نیز مواجه هستند. با تمام این مسائل، شناور" ایران آبنگار " با حمایت رئیس و مسئولین سازمان نقشه برداری کشور در حال فعالیت است.

این مقام مسئول در سازمان نقشه برداری کشور، به ترافیک دریایی در منطقه خلیج فارس اشاره کرد و آن را حاکی از اهمیت این پهنه آبی دانست و افزود: اطلاعات بدست آمده نشان می دهد که به صورت مداوم چندین شناور در خلیج فارس شناور و مشغول فعالیت هستند که منجر به ایجاد ترافیک دریایی در تنگه هرمز می شود. این اطلاعات به صورت آنلاین قابل مشاهده هستند که این موضوع نیز دلیل دیگری بر اهمیت خلیج فارس در دنیا را بیان می کند. شمال خلیج فارس عمق بیشتری دارد، بنابراین عمده ترافیک دریایی ازشمال خلیج فارس عبور می کند که نزدیک به سواحل ایران است. بنابراین نقشه های ایران اهمیت ویژه ای پیدا می کنند. با رصد آنلاین آبهای خلیج فارس، ترافیک بالای ناوهای دریایی در منطقه استان بوشهر، بندر امام و اسکله شهید رجایی در مقایسه با منطقه دوبی و شارجه که از ترافیک کمتری برخوردار است،  قابل مشاهده است.

سلطانپور در ادامه خاطر نشان کرد: استخراج نفت خام از خلیج فارس یکی از دلایل اهمیت این دریا است. طبق آمار بانک جهانی در سال گذشته، بیش از 18 میلیون بشکه نفت در روز از خلیج فارس صادر می شود و این بر اهمیت جایگاه این منطقه می افزاید. این در حالی است که هر گونه فعالیت و تجارتی بر بستر آبهای دریا مستلزم شناخت آن منطقه است، شناسایی دریا نیز فقط با در اختیار داشتن نقشه های هیدروگرافی ممکن خواهد بود.

سلطانپور تهیه نقشه های خلیج فارس را در مقیاسهای 1:25000 و 1:100000 ، مشاهدات جزر و مدی، استفاده از اطلاعات ماهواره ای برای تعیین سطح متوسط دریا، توپوگرافی دریا، جریان های دریایی و تولید چارت های دریایی را ازجمله فعالیت های سازمان نقشه برداری کشور در حوزه آبنگاری برشمرد و درباره اهمیت چارت های دریایی گفت: استفاده ازچارت های دریایی برای افزایش ایمنی و کاهش ریسک دریانوردی مهم است. با توجه به اینکه 90 درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می شود، بنابراین دریا نقش کلیدی در فعالیت های اقتصادی کشور دارد. تأکید بر توسعه منطقه مکران نیز به همین دلیل است.

 

تولید 43 چارت دریایی و حذف چارت های کشور انگلستان از خلیج فارس

وی با اشاره به آغاز فعالیت واحد نقشه برداری دریایی سازمان نقشه برداری کشور از سال 1364، خاطر نشان کرد: پیش از انقلاب اسلامی ایران، همه فعالیت های آبنگاری کشور توسط سرویس هیدروگرافی انگلستان انجام می شد. با وجود تولید چارت های دریایی متعدد(بیش از 200چارت)، سال 1394 اولین چارت رسمی از سوی سازمان نقشه برداری کشور تولید و منتشر شد و تا سال گذشته، سازمان موفق به نشر 43 چارت الکترونیک ناوبری شد. بدین ترتیب در این مدت با تهیه و انتشار چارت های ایران، کشور انگلیس مجاب به حذف چارت های منتشر شده خود از منطقه خلیج فارس می شود. روز گذشته نیز سازمان نقشه برداری کشور موفق به بارگذاری 5 چارت دریایی جدید شد که 3 چارت مربوط به جنوب کشور و 2 مورد دیگر مربوط به بندر انزلی است و این افتخار تازه ای برای کشور بشمار می آید.

سلطانپور؛ از 28000 کیلومتر فعالیت شناور ایران آبنگار در سال گذشته خبر داد و به روز رسانی نقشه های دریایی را در امنیت دریانوردی امری ضروری دانست و گفت: برای تولید نقشه هایی در باند کاربری پهلوگیری، باید دقت مسطحاتی نقشه ها افزایش پیدا کند. با این که سازمان نقشه برداری کشور تا کنون نقشه پهلوگیری منتشر نکرده است اما تهیه اولین نقشه های پهلوگیری، اسکله شهید رجایی و بندر بوشهر در برنامه کار سازمان نقشه برداری کشور قرار گرفته است.

مدیرکل آبنگاری و امورجزر و مدی سازمان نقشه برداری کشور، در بخشی دیگر از سخنان خود به برخی کشورهای همسایه در حوزه خلیج فارس مثل عربستان اشاره کرد و از عمان که فقط یک چارت الکترونیکی و نیز قطر که هیچ چارت تولیدی ندارد نام برد.

یکی دیگر از فعالیت های سازمان نقشه برداری کشور در حوزه آبنگاری که از سوی مدیر کل آبنگاری و امور جزر و مدی به آن پرداخته شد، سرویس پایش تراز آب بود که دکتر سلطانپور دراین خصوص به ایستگاه هایی که در خلیج فارس و در بنادر مختلف وجود دارد، اشاره کرد و افزود: این ایستگاه ها در حوزه اندازه گیری امور جزر ومدی نقش مهمی دارند. به عنوان نمونه، شبه سونامی که دو سال پیش اتفاق افتاد، 8 ساعت قبل از اینکه اتفاق بیفتد در این دستگاه ها ثبت شده بود. البته در آن زمان اطلاعات آنلاین نبود لیکن در حال حاضر این اطلاعات به صورت آنلاین در اختیار سازمان نقشه برداری کشور است.

وی در پایان بیانات خود، به تغییرات منطقه "هورالعظیم" بعنوان یک نمونه برای اندازه گیری پایش تراز آب نیز اشاره کرد و گفت: آخرین نتایج بدست آمده طی چند روز گذشته از این منطقه بیانگر این است که سیل اخیر در هورالعظیم، منجر به افزایش شدید سطح تراز آب در این منطقه شده است که در 20 سال گذشته بی سابقه بوده است.
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.3.5.0
    V5.3.5.0